Jumaat, 8 November 2013

Seribu alasan

Siapa antara kita yang pernah memikirkan…

1. Ingin sambung belajar di peringkat Master dan PhD?
2. Ingin memiliki rumah sendiri sebelum umur 35 tahun?
3. Ingin mengurangkan berat badan?
4. Mulai hari ini tidak ingin lambat ke kerja?
5. Ingin meluangkan masa 1 jam sehari bersama anak-anak?

Dan kemudiannya semua hasrat ditangguhkan oleh alasan seperti…

1. Saya dah terlalu tua untuk itu…
2. Saya terlalu letih…
3. Saya malas…
4. Saya terlalu sibuk…
5. Saya susah itu dan ini…
6. Benda itu terlalu susah…

Ingatlah manusia boleh mencari seribu satu alasan untuk TIDAK MELAKUKAN SESUATU… susah, tak mungkin, tak berdaya, mak tak suka, teman tak suka, duit tak cukup… dan banyak antara kita yang sanggup menghabiskan masa untuk mencari seribu satu alasan ini.

Walhal, untuk melakukan sesuatu, kita tidak perlu seribu alasan, kita hanya memerlukan satu alasan yang baik untuk melakukannya. 

Mengapa kita tidak fokus mencari alasan yang satu itu, daripada menghabiskan masa mencari seribu satu alasan untuk tidak melakukan sesuatu?

Dalam kehidupan ini, prinsipnya mudah, jika betul kita ingin sesuatu, hanya dengan satu alasan, kita akan mencari jalan. 

Ingatlah tiada benda yang berharga datang tanpa pergelutan dan pengorbanan. Setiap kejayaan dan kegagalan ada cerita di belakangnya – dan antara kejayaan dan kegagalan, pemisahnya ialah sikap manusia – satu mencari seribu satu alasan untuk tidak berbuat sesuatu dan satu mencari alasan yang satu untuk berbuat sesuatu hajat yang ingin dicapai iaitu kehendak atau keinginan yang kuat.

Sekadar motivasi pendek. SENYUM.



Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...