Rabu, 11 April 2012

QARIN : PENDAMPING SETIAP MANUSIA



Aisyah r.a menceritakan bahawa pada suatu malam Rasulullah s.a.w. keluar dari rumahnya (Aisyah), Aisyah berkata: "Aku merasa CEMBURU." tiba-tiba Baginda berpatah balik dan bertanya: "Wahai Aisyah apa sudah jadi, apakah engkau cemburu?" Aku berkata: "Bagaimana aku tidak cemburu orang yang seumpama engkau ya Rasulullah." Sabda Baginda: "Apakah engkau telah DIKUASAI oleh SYAITAN?" Aku bertanya: "Apakah aku ada syaitan?" Sabda Baginda: "Setiap insan ada syaitan, iaitu Qarin." Aku bertanya lagi: "Adakah engkau pun ada syaitan ya Rasulullah?" Jawab Baginda: "YA, tetapi Allah MEMBANTUKU sehingga QARINKU telah MASUK ISLAM."
(Hadis Riwayat Muslim)

p/s : Qarin akan BERPISAH dengan ‘kembarnya’ hanya apabila manusia itu (kembarnya) meninggal dunia..roh manusia akan ditempatkan di alam barzakh, sedangkan Qarin terus hidup kerana lazimnya umur jin adalah panjang..walau bagaimanapun, apabila tiba hari akhirat nanti maka kedua-duanya akan DIHADAPKAN di hadapan Allah untuk DIADILI..tetapi Qarin akan BERLEPAS TANGAN dan TIDAK BERTANGGUNGJAWAB atas kesesatan atau kederhakaan yang dilakukan manusia itu..♥♥

1 pesanan buat saya :):

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...